Jimmy Savile’s mysterious payments to children revealed in secret dossier

PAEDOPHILE Jimmy Savile made mysterious payments to three children who appeared on his BBC Clunk Click TV show at the height of his sexual offending


Previously unseen files obtained by the Daily Express showed the pervert paid them each £10– equivalent to £72 today – and the BBC reimbursed him. 

The payments came to light after the Daily Express submitted a Freedom of Information Act request to the Corporation demanding the release of his personal files. 

In a letter dated April 18 1974, the BBC’s contracts and finance department wrote to Savile: “We understand from London that during the above programme (Clunk Click) you dispersed £10 each to the following young people.”

The names of the children have been blanked out. It continued: “We therefore enclose our cheque for £30 to reimburse you.”

Tonight, Alan Collins of law firm Pannone, who is representing dozens of Savile’s victims, said: “The payments could be deeply sinister, or it could just be that Savile was tight. “We know he met kids in cafes and perhaps bought them drinks, but I can’t think why he would want to reimburse himself.

“It is well known he was reportedly tight-fisted, but given what we have learned over the past few months, one has got to keep an open mind about this.” Three volumes of files contain more than 1,000 pages of documentation and chart Savile’s meteoric rise through the corporation. 

They also reveal a deeply sinister side to the fun-loving image that hoodwinked the public for decades. While he was secretly molesting hundreds of young children Savile was taking part in programmes such as The Teen Scene, Childminders, a gala concert in aid of the NSPCC, a children’s version of Any Questions and a Radio Four programme called In The Psychiatrist’s Chair. 

The secret files show Savile was also supporting appeals for the construction of a children’s adventure playground, a new school and a centre for mentally handicapped children during his campaign of sexual assault. 

Last year, Met Police launched a probe into Savile’s decadeslong abuse and identified 450 victims. Almost 50 victims have lodged claims in High Court seeking compensation against the BBC and Savile’s estate.

Experts said the payout could run into millions of pounds. The documents also reveal how Savile, who died in 2011 aged 84, insisted on travelling first class and was handsomely remunerated for hotel, food and drink expenses. By 1980, TV executives agreed he was due a “significant increase” for Jim’ll Fix it and he landed a £600-perepisode deal – nearly £1,800 when adjusted for inflation. 

The disgraced DJ demanded the BBC paid for a new suit for each of the 13 programmes. A memo in 1989 said: “Perhaps predictably Jimmy has raised the question of expenses using the argument that although he maintains a flat in London, he is now principally resident in Leeds.” 

It was later agreed he should be paid £200 for every trip – equivalent to £1,500 today. By 1990, his Jim’ll Fix It fee was £2,350 per episode. 

There is no record in the files of any disciplinary hearings, formal warnings or investigations during his time with the BBC.

A BBC spokesman said: “The document shows Savile was reimbursed the sum of £30 but there are no further details about this transaction which took place over 40 years ago.”